I dette innlegget skal jeg gå gjennom hva Google analytics er og hvordan man kan begynne og bruke det selv. I tillegg skal jeg nevne et par fordeler ved å bruke GA, samt en ulempe.
Hva er Google analytics?
Enkelt forklart er Google analytics en tjeneste som gir informasjon og statistikk over en nettside sin trafikk. GA samler data som gjør en analyse tilgjengelig for «eieren» Dette f.eks. antall personer som er innom nettisiden, hvor lenge de oppholder seg og hvor de ble hentet fra. Det gir dermed brukeren oversikt over hvor godt nettsiden opptrer.
Hvorfor burde man bruke Google analytics?
Som nevnt, gir GA deg en stor mengde informasjon om trafikken på nettsiden din. Hvis man analyserer dette riktig vil man kunne se hvem som klikker seg inn og hva de eventuelt leter etter. Du får også tilgang på hva de gjør på nettsiden og hvilke «faner» de åpner. Som eier av et nettsted får du dermed et innblikk i hvilke av tiltakene dine som gir gode resultater og hvilke som ikke oppnår det du ønsker. Dette er en stor fordel for alle som driver et nettsted.
Videre fyller du inn navnet du vil ha på google analytics kontoen din. Trykk Neste
Her velger du hvilke målinger du vil ha, fyll inn slik at det passer med nettsiden din. Trykk neste
Her fyller du inn din nettside sin eiendomsinformasjon og avslutter med å trykke på opprett.
Etter du har oprettet kontoen vil du få en tracking kode. Dette er samme koden du skal legge til på nettsiden din, slik at du får tilgang på malinger.
Hvordan legge til nettsiden din i GA
Eksempel: WordPress. (Dette er programmet jeg bruker til å ha min studentblogg)
Først logger du inn på din WordPress. https://wordpress.com/log-in I menyen på venstre siden finner du Plugins, trykk på denne og videre trykker du «add new» – Søk etter Google analytics.
Fra MonsterInsight installerer du din plugin. Trykk «install now» – «Activate»
Etter installasjonen vil du få tilgang på «Insights» i samme menyen på venstre siden. Du får også videre instrukser du skal følge etter du trykker «Authenticate with your Google account».
Ulemper ved GA
Selv om Google analytics er et program som kan gi masse god informasjon og være til stor hjelp for mange bedrifter, vil det alltid kunne være negative aspekter. En av disse vil være hvor mye og hvor kompleks informasjonen brukeren får. Noe som kan være overveldende for brukeren. Den informasjonen som blir gitt må nemlig tolkes, og for å gjøre dette må brukeren snakke et visst «språk». Dette kan dermed være vanskelig og tidskrevende å lære seg, ettersom det ikke alltid er tilstrekkelig med informasjon og guider.
I dette refleksjonsnotatet skal jeg skrive om hvordan prosessen med oppretting av nettbutikk og produktutvikling har vært, hva jeg føler har gått bra og hva jeg ikke nødvendigvis er like fornøyd med. I tillegg skal jeg skrive om hvilket læringsutbytte dette har gitt meg.
Konseptutviklingen
I startfasen av konseptutviklingen var jeg selv veldig usikker på hvilket type produkt jeg kunne tenke meg å lage en nettbutikk for, sammen med min gruppe. Jeg hadde svært høye forventinger til meg selv og hadde lyst til å skape noe jeg med stolthet kunne vise til venner og familie. I starten var det en selvfølge for meg at vi skulle selge en tjeneste til kunden. Det var ikke før jeg møtte med min eksamensgruppe at tanken om at vi kan selge et produkt, i stedet for en tjeneste, kom frem. Etter mye om og men bestemte vi oss etter hvert. Vi landet da på Charcuterie Board, med levering i Oslo området. Under prosessen hvor vi skulle bestemme oss for produkt følte jeg vi var flinke til å lytte og høre på hverandres ideer. I tillegg var vi heller ikke redd for å stille kritiske spørsmål eller be om forslag til løsninger, hvis det var ting vi ikke var enige i. Det var en spennende erfaring som jeg føler at jeg har fått godt utbytte av. Til neste gang ville jeg nok strukket ut brainstorming perioden og plukket et par spesifikke ideer. Disse ideene kunne vi sett nærmere på sammen, før vi bestemmer oss for hvilken vi velger. Kritikk til meg og min gruppe vil dermed være at vi brukte litt for kort tid på å velge hva vi skulle selge.
Planlegging
Før vi bestemte oss for konseptet måtte vi gjøre en undersøkelse av markedet. Vi startet med å bruke google til å gi oss en oversikt over hvilke konkurrenter vi hadde. Dette ga oss ikke all informasjonen vi ønsket, ettersom flere av bedriftene var dårlige til å informere om prisene sine. Da planla vi heller å besøke den ene virksomheten, som vi så på som vår hovedkonkurrent. Dette mener jeg var veldig lurt, ettersom vi fikk bekreftet tankene vi hadde, som var at våre konkurrenter hadde utrolig høye priser. Det var også med på å gi oss en bekreftelse på at det var konseptet vi ville gå videre med. (Rimelige Charcuterie Board)
Etter vi bestemte oss for konsept gikk vi videre til å planlegge hvordan vi skulle gjøre ting. Vi startet tidlig med å dele ut ulike oppgaver og spesifiserte områder som hver av oss hadde ansvar for. Vi ble også tidlig enige om å holde hverandre oppdatert underveis, uavhengig om dette skulle være store eller små detaljer. Jeg fikk blant annet da ansvar om å sette opp nettsiden vår. Vi satt oss sammen og la til rette for at vi kunne møtes X antall ganger i uka, dette med tanke på at vi alle har jobb og andre interesser ved siden av studiene.
Vi startet ikke med å sette en lanseringsdato og deadline til oss selv om når nettsiden skulle være ferdig. Dette mener jeg i ettertid at vi kunne gjort, i håp om at vi kanskje hadde vært litt mer målrettet og effektive. Til tross for dette var vi flinke til å presentere hva vi hadde oppnådd, til hverandre.
For at vi skulle få gode resultater lagde vi oss også en OKR, med tre ulike mål.
Vi hadde også et objective: Lage en velfungerende nettside med fokus på bærekraft og brukervennlighet.
KR1: Nå 300 Instagramfølgere innen slutten av mai. (5/10)
KR2: Få 10 reviews på nettbutikken. (5/10)
KR3: Få 30 følgere på nettsiden innen mai. (5/10)
I ettertid har jeg lagt merke til at vi var litt ambisiøse i forhold til målet vi satt om antall følgere på Instagram. Dette var jeg også litt kritisk til i starten. Vi fikk riktignok en god del følgere på brukeren vår de første dagene etter vi opprettet kontoen vår, noe som var veldig gøy.
Da jeg fikk ansvaret om å bygge nettsiden vår, tenkte jeg at skulle bli gøy, men viste seg å være mer utfordrende enn jeg først hadde forventet. Heldigvis har dette vært noe jeg lenge har hatt lyst til å lære, så jeg var motivert for å jobbe. Underveis kom det gang på gang nye utfordringer og ting jeg ble nødt til å lære meg. Det var til tider demotiverende hvis jeg gikk lenger perioder uten å kjenne på en mestringsfølelse. Det var riktignok ting som måtte bli gjort så jeg hadde ikke noe annet valg enn å sette meg dypere inn i hvordan shopify fungerte. Selv om det i blant gikk trått kom vi til slutt i mål og jeg kan si at det har vært en av utfordringene som uten tvil har gikk meg mest lærdom. Ikke bare har jeg lært mye om hvordan jeg skal bygge en nettside som dette, men jeg har også utviklet en interesse for det.
Lansering
Etter noen uker med jobb og planlegging begynte vi å nærme oss et stadie hvor vi tenkte det var fint å lansere nettsiden vår. Vi var alle spente på hvordan dette skulle gå og hvilken respons som skulle oppstå. Det gikk riktignok ikke like glatt som vi hadde håpet på, ettersom vi fikk problemer med å gjøre nettsiden aktiv. Med litt hjelp av shopify kundeservice kunne vi endelig lansere. Vi fikk god respons og hyggelig tilbakemeldinger fra venner og familie, noe som var veldig gøy. Dette var spesielt spennende å kjenne på følelsene rundt å lansere sitt eget produkt/tjeneste. Til neste gang ville jeg endret på tilnærmingen vi hadde lansering, og ikke være like strenge med oss selv. Det var flere ting vi valgte å endre før vi slapp nettsiden, men dette kunne blitt gjort i mens den var aktiv.
Eksamensoppgaven
Eksamensoppgaven vår handler om vår prosess og temaene rundt nettsiden, f.eks. lansering, konsept, OKR og våre strategier. Vi kom raskt i gang med skrivingen, uten at det oppstod noen spesielle problemer. Vi kommuniserte bra med hverandre og på lik linje som selve prosjektet, delte vi inn arbeidsoppgaver. Vi hadde alle ulike temaer vi skulle skrive om, dette slik at hver og en av oss fikk skrevet gode og mer detaljerte svar. Førsteinntrykket av oppgaven var ganske grei og vi følte helt klart at den var overkommelig. Vi skulle nemlig skrive om ting vi selv har gjennomført og opplevd, i stedet for en imaginær case som det ofte pleier å være på andre eksamener. Det var interessant å skrive en oppgave om opplevelsen og hvordan vi gjorde ting.
Mitt læringsutbytte
På starten av dette semesteret var dette prosjektet det jeg gledet meg mest til, i tillegg var det en praktisk oppgave. Jeg har nemlig alltid fått et mye høyere læringsutbytte av å utføre. På den andre siden føler jeg selv at det har vært visse temaer jeg ikke har lært like mye om, som jeg kanskje hadde ønsket. Dette på grunn av det høye tempoet vi var nødt til å gå gjennom pensum. På den andre siden har dette også vært en god måte for meg å lære mye på kort tid, ettersom det har vært et visst press. Hvis det var noe jeg eventuelt skulle ønsket å endret på, ville dette vært å hatt et par uker ekstra tid, med tanke på å kunne gå litt dypere inn på visse temaer. Jeg fikk også innblikk i hvor viktig det er å sette gode mål og ha en plan over hva man skal gjøre og helst til en viss tidspunkt.
Favoritt delen min med selve oppgaven har vært den store friheten vi har hatt til å selv ønske hvilket produkt eller tjeneste vi vil jobbe med. I stedet for å få en rekke med kriterier for hva vi var nødt til å selge.
Jeg vil dermed konkludere med at jeg selv har lært utrolig mye ved å gå gjennom en slik prosess og skulle gjerne hatt flere lignende oppgaver.
I dette blogginnlegget skal jeg oversette Gary Vaynerchuk sitt innlegg «2017 key to small business social media marketing». I tillegg vil jeg avslutte innlegget med å gå gjennom hvorfor jeg syntes det er bra. Hva er Gary Vaynerchuk god på og hvordan leverer han kunnskap på sin blogg?
2017 nøkkelen til sosiale medier markedsføring for små bedrifter
Her er mitt 2017 nyttårsforsett til deg: Jeg vil at du skal fokusere på din organiske rekkevidde på sosiale medier, for det kommende året. Nå som vi pakker sammen 2016, har jeg gjennomgått kjerne strategien for min personlige merkevare og hvorfor det har noe å si for mine klienter, små forretnings venner, influencere og andre som legger ut innhold for sin egen merkevare. Gjennom det siste året, har jeg blitt veldig seriøs med tanke på å dele innhold på Youtube, Snapchat og Facebook. Nå nylig har jeg også delt innhold på Instagram, ettersom de har utviklet nye verktøy på sin plattform.
Ta en titt på dette Google Trend diagrammet.
Mye har skjedd det siste året med tanke på min personlige merkevare, men det som er mest fascinerende er den minimale summen med penger jeg har brukt på betalt promotering. Ja, jeg brukte litt penger på Youtube reklame og betalte for å få et par av Facebook videoene mine fremhevet, men ikke på like stor skala som det noen av dere bruker (eller måtte brukt) for å få like resultater.
Når du først begynner å forstå hva sosiale medier er i dag (i 2016) og hvilken retning det beveger seg i 2017, det er da du først innser at sosiale medier kun er slang for det øyeblikket internettet nå befinner seg i.
Her er nøkkel uttalelsen: Hvis du i 2017 er en bedrift eller noen form for orgaisasjon som har lyst til å bli hørt et sted i verden, vil det å endre ditt fokus på innholdet du deler på Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram, Youtube, Linkedin, Medium, være en stor og viktig faktor for å få markedets oppmerksomhet. Innholdet du deler burde tilrettelegges for hvordan markedet er for øyeblikket og hvilket innhold som resulterer i vekst. Dette varierer nemlig fra tid til annen.
De siste to eller tre årene, har folk brukt originalt innhold mindre og mindre og det har vært en synkende trend i organisk innhold. Dette på grunn økningen av betalt promotering. Og ja, betalte sosiale medier har sider som er utrolig gode, og etter min mening, den beste formen for reklame (Utenom reklame under The Super Bowl). Det som derimot har oppstått er en paranoia om at sosiale medier kun funker om du bruker penger på å spre innholdet ditt. Dette er en mangel på forståelse om at godt innhold, spesielt innhold som subtils forsterkes, kan være utrolig effektivt.
Det jeg mener med subtil forsterkning er at hvis du f.eks. begynner å bruke riktige hashtags på Instagram, så kan du enkelt over tid bli oppdaget av flere. Subtil forsterkning betyr dermed noe som kan fremme ditt innhold. Om du så er en lokal bilforhandler, en pizzarestaurant, en artist, en rapper eller et enormt konsern, vil riktig bruk av hashtags være en organisk måte å få innholdet ditt oppdaget eller forsterket. Hvis du i tillegg kan penger til å bruke på annonseringer i sosiale medier, om dette bare er et par tusen kroner i uka på Youtube eller Facebook videoene dine, kan en slik forsterkning få innholdet ditt til å eksplodere.
Her er greia: Ingen sum med penger kommer til å transformere dårlig innhold til godt innhold. Det er på samme måte som at ingen sum med utviklings kapital fra investorer, kommer til å redde et dårlig produkt. Det er derfor du må investere i det lange løp hvor du skal bygge opp ditt merke sitt innhold (og det gjør du ved å lage mye av det).
I utgangspunktet er min tro: Hvis du er en liten bedrift, må du fokusere din tid, dine penger og din innsats på å lage godt innhold (og mye av det). Du burde bruke 800.000 kroner i året på å lage kvalitets innhold og 300.000 kroner på betalt promotering og ikke motsatt. Det begeistrer meg veldig at små bedrifter (til og med personer med store navn) sløser mellom 2 og 4 millioner kroner i året på taktikker som omhandler deres nettsider, PR, direkte e-poster eller betalte medier. Spesielt når de kunne brukt alle pengene på å skape organisk innhold på sosialer medier og et lite forsterknings budsjett som ville gitt mye mer verdifulle resultater.
Den største tingen folk ikke forstår er at innhold med god kvalitet er så viktig når du skal markedsføre noe mot alle som er under 40 år gamle. Alle innenfor denne aldersgruppen som oppdager en ny bedrift gjør det enten ved å (A) Googler etter det, eller (B) finner innholdet på sosiale medier. Hvis du ikke presterer budskapet ditt bra og retter innhold ditt mot riktige personer, så kommer du til å bli hengende etter og du er utdatert i forhold til hvordan dagens moderne forretninger skjer. Dette spesielt innholdet du deler på dine viktigste sosiale medier. Det er derfor organisk rekkevidde er såpass viktig, på grunn av det inntrykket man får ved å bli direkte sendt til din side via leads som du har laget selv, i stedet for å bli hentet inn via reklame. Slike individer er også potensielt kunder som har høyere verdi.
Ingen form for betalte medier kommer til å transformere dårlig innhold til bra.
Det er mange ulike betalings taktikker (Facebook reklamasjon, Instagram influencer marketing, Youtube videoer, Snapchat produkt promotering osv.) som vil hjelpe deg med å øke ditt publikum, men muligheten om å bli seriøs angående å publisere organisk innhold på sosiale medier har betydning. Hvorfor? Fordi det er den mest naturlige og aktuelle tilstanden til internett. Samtidig som tilbud og etterspørselen endres for sosiale medier har begynt å bli mettet, etterlater dette en åpning for merker som utvikler og produserer godt innhold for å vokse på den riktige måten.
Min tilbakemelding på innlegget til Gary
Før jeg skulle velge hvilket dybde innlegg jeg ville gå gjennom, leste jeg en rekke innhold fra ulike blogger. Flere av disse gikk gjennom interessante temaer, men spesielt Gary sine skillet seg ut. Han har en mer åpen tilnærming i måten han skriver på og snakker rett fra levra, det er ikke like «stramt» som andre innlegg. Det ble dermed en gøyere leser opplevelse.
Overskriften hans: «2017 Key to small business social media marketing», vil være appellerende til en rekke mennesker. Spesielt de som har sin egen bedrift eller kunne tenke seg å starte en. Han starter tidlig med å fortelle om hans egne erfaringer for året som har vært (2016) og henviser til et diagram som viser hvilke gode resultater han har fått. Det blir da mer aktuelt å høre på rådene han gir ettersom han viser at det er noe som har funket.
Hovedbudskapet i innlegget er å få frem viktigheten av å skape organisk innhold i stedet for å betale store summer for promotering i sosiale medier. Gary mener dette vil gi verdifulle resultater og løfte din merkevare til et høyere nivå. Hans retorikk er god og det er enkelt å forstå hva han snakker om. Gjennom teksten var det blant annet kun et begrep jeg ikke visste hva betydde fra før og da hadde han allerede linket til en side som ga en definisjon. Han er svært overbevisende om at han vet hva han snakker om, igjen også fordi han har vist sine egne gode resultater.
Oppbyggingen er god og oversiktlig. Temaene og eksemplene han skriver, glir glatt over i hverandre, uten digresjoner og uaktuelt innhold. Jeg kan se for meg at bloggen hans har en yngre målgruppe. Dette blant annet på grunn av at han skriver på en unik måte. Den harde sannheten skal frem og han bryr seg ikke om noen føler seg tråkket på eller krenket. Eksempel fra oversettelsen: Det begeistrer meg veldig at små bedrifter (til og med personer med store navn) sløser mellom 2 og 4 millioner kroner i året på taktikker.
Det er en forfriskende stil og noen jeg selv er stor fan av.
I dette blogginnlegget skal jeg gjøre en vurdering av streaming tjenesten, Netflix sin nettside. Dette knyttet til 10 punkter som tar for seg ulike viktigheter ved en god hjemmeside.
1. Førsteinntrykk
Det første som kommer opp når du klikker deg inn på https://www.netflix.com/no/ er en post hvor du kan legge inn emailen din med overteksten «ubegrenset strømming av filmer, serier og mer». Dette gir en klar beskjed om hvilken tjeneste Netflix leverer. Det er enkelt for brukeren å bestemme seg om de har kommet til riktig sted. Hvis du dermed har fått inntrykket at du har kommet til en side som kan fylle dine ønsker, er det også enkelt å registrere seg ved å fylle inn e-mailen sin for å få tilsendt registeringsinformasjon.
Terningkast: 6
2. Synlighet
Synligheten på et nettside omhandler hvor enkel den er å finne. Netflix er en streamingtjeneste som leverer både filmer og serier. Jeg har selv et aktivt medlemskap så jeg kjenner godt til nettsiden. Dermed bestemte jeg meg for å bruke søkeord som kan være relevant for nettsiden, men uten direkte linking til Netflix. Jeg prøvde med søkeordene: Film, Serier og hvor man kan leie filmer. Da viste det seg at et av de første forlagene på alle tre søkene var Netflix. Noe som betyr at selv uten erfaring eller kunnskap om selskapet er det svært synlig for nye brukere.
3. Brukervennlighet
Streaming har blitt svært populært de siste årene og det er flere store aktører som kriger om markedet. Dermed vil brukervennlighet være svært viktig for å anskaffe seg nye kunder og abonnenter. Etter man har signert et medlemskap med Netflix blir man ført til hovedsiden hvor man kan velge hva man vil se på.
Her er det oversiktlig og enkelt å finne frem. Ved å bla nedover siden kommer det en rekke ulike lister som Netflix har laget, basert på hvilke interesser du førte opp ved registrering. Du kan også søke etter filmer og serier selv eller så kan du velge via sjanger. Nettsiden er ryddig og oversiktlig uten at nye medlemmer behøver å bruke lang tid på å forstå hva de skal gjøre.
4. Kjøpsprosess
På lik linje som brukervennlighet er også kjøpsprosessen viktig for å anskaffe seg nye kunder. Netflix gir deg dermed tilgang på tjenesten så fort du har lagt inn betalingsinformasjon. Deretter er det månedlige trekk, alt ettersom hvor lenge du ønsker å ha et abonnement. De har også månedlige trekk som blir gjort uten at kunden behøver å gjøre noe. En ting de kan gjøre bedre er å gi tydeligere informasjon om at medlemskapet ditt begynner på nytt hvis ikke du kansellerer det etter tenkt tid.
5. Hastighet/Teknologi
Hovedgrunnen til at jeg selv bruker Netflix og ikke andre streamingtjenester er hastigheten på nettsiden. Dette har jeg opplevd at kan være dårlig hos andre leverandører. Deres teknologi baserer seg også på hver enkelte brukers data. Ved hjelp av deres algorytmer får brukeren spesifiserte tilbud.
Hastigheten på din Netflix vil variere etter hvilken kvalitet du har på innholdet du ser.
SD: 1 megabite i sekundet.
720p: 3 megabite i sekundet.
1080p: 5 megabite i sekundet.
4K/ultra HD: 15 megabite i sekundet.
6. Kundetilfredshet
Ved å bruke https://no.trustpilot.com/review/netflix.no får vi se hvilke anmeldelser Netflix får av sine kunder. Her mener 25% at Netflix er enestående (5 av 5 stjerner) og 75% mener det er bra (4 av 5 stjerner).
Det er enighet om at tjenesten er god, men den største klagen er at det ofte blir fjernet gode filmer og serier og sjeldnere lagt til nye. Dette er et problem jeg har lagt merke til selv også.
Et svært negativt punkt vil være at Netflix ikke lenger leverer en prøveperiode, som de gjorde før. Dette var en veldig god mulighet for kunden å finne ut om et abonnement ville være noe de ønsket å anskaffe seg, ettersom det ikke var noen videre binding etter prøveperioden. Det har i tillegg vært skuffelse blant kundene ettersom Netflix økte prisen på deres tjeneste i 2022. Dette har resultert i at selskapet har tapt antall kunder for første gang på 10 år.
7. Trygghet
En tanke som går gjennom hodet til de aller fleste når de kjøper noe på nett, er om det er trygt? Spesielt hvis man legger inn kortinformasjon som skal bli brukt hver måned. Netflix krypterer all betalingsinformasjon som legges inn slik at kundens informasjon ikke skal bli stjålet. Derimot så lagres all betalingsinformasjon i deres systemer. En ting som kunne vært positivt var hvis Netflix spurte om betalingsinformasjon hver måned kunden skulle betale, slik at informasjonen ikke hadde behøvd å lagres. Dette kunne kanskje vært tungvint for visse kunder, men det kunne blitt løst ved at man kunne betale for x antall måneder om gangen.
8. Kundekommunikasjon
Det vil være viktig for en streamingtjeneste å kommunisere med sine kunder. Dette for å vite hvilke typer filmer og serier som er ønsket. Ved å registrere seg som kunde blir man automatisk meldt opp i et nyhetsbrev som informerer om kommende tilskudd. Dette er en positiv ting ettersom man kan få oversikt om det er noe nytt man vil se på. Noe de kunne gjort bedre er å ha i samme nyhetsbrev, hva man føler mangler. Dermed får kunden en følelse av at de blir hørt, men Netflix får også oversikt over hva de burde legge til i fremtiden.
Hvis du vil kontakte Netflix selv, kan du gjøre dette via e-mail, på lik linje som mange andre selskaper. De forteller på sine nettsider at du skal få svar innen 24 timer. I tillegg til dette er de tilgjengelige på telefon og chat 24/timer i døgnet, noe som vil gjøre det enkelt for kunder å få hjelp med hva enn det skulle være. Jeg var innom dette chatten 5 ulike ganger det siste døgnet og ventetiden var aldri over 5 minutter. (ventetid nederst i venstre hjørnet)
9. Priser/Utmerkelser
De siste årene hvor Netflix har hatt en enorm vekst har de også økt i kapital, noe som har gitt dem muligheten til å produsere sine egne filmer og serier som du bare får tilgang å via deres tjeneste. Netflix vant i 2021, 44 priser, som er mer enn noen andre nettverk for første gang i historien. Fra forrige år doblet de også sine priser vunnet.
10. Konsept og strategi
Netflix sitt konsept er å levere en høyt antall filmer og serier til en månedlig avgift. Ved å produsere sine egne titler kan de få mindre utgifter som ikke betales til andre produsenter. De ønsker å tilby høy hastighet og en enkel brukeropplevelse til sine kunder.
Konklusjon
Jeg har selv hatt Netflix i mange år og har alltid hatt et positivt inntrykk av både selskapet, men også deres nettsiden. Etter å analysere dette nærmere har ikke mitt syn endret seg, men jeg har kommet med flere ting jeg mener kunne blitt gjort bedre for å øke deres kunde tilfreds.
Denne uken har jeg og min eksamensgruppe laget et video hvor vi går gjennom hvordan vi lærer best. Vi diskuterer hvilke metoder som funker for oss og hvordan det var under corona nedstengningen. Vi har alle tre ulike metoder som funker for oss, dette førte til at vi har hatt interessante diskusjoner om læringsmetoder.
I dette blogginnlegget skal jeg fortelle om hva jeg har lært av å ta First Round Networking kurset, som er et kurs knyttet til oss studenter og unge profesjonelle. Jeg skal også gå gjennom hvilke tips jeg tok i bruk når jeg skulle anskaffe meg en egen mentor.
En mentor vil kunne hjelpe deg med å realisere dine mål, men bare om du finner den riktige mentoren for dine mål og ønsker. Denne personen burde ha vid kunnskap om temaet og hvilke løsninger som kan hjelpe. En mentor vil være en form for lærer eller veileder som med sin erfaring vil kunne stille spørsmål, komme med forlag eller gi tilbakemeldinger.
Hvordan kontakte en potensiell mentor
Kurset vi hat tatt går grundig gjennom hva networking er og hvordan man kan gjøre dette riktig. Hvilke plattformer som kan være til hjelp, f.eks. LinkedIn, som også er hjelpemiddelet jeg brukte selv. Dette fordi det er en casual måte å ta kontakt, det går fort og sende meldinger og det er enkelt å identifisere om personer jobber innenfor samme bransje som det jeg studerer. Den første modulen i kurset nevner fem nøkkel punkter som er kvaliteter som vil hjelpe med å holde profesjonelle samtaler med ønskelig personer.
Empati
Nygjerrighet
Takknemlighet
Relevans
Respekt
Jeg brukte spesielt tre av disse punktene når jeg begynte å kontakte mennesker på LinkedIn som jeg ønsket å prate med. Disse tre var nysgjerrighet, relevans og respekt. Jeg viste at jeg var interessert i i lære noe innenfor et tema de hadde kunnskap om. Det tok ikke lang tid før jeg merket hvor godt dette fungerte for å få en positiv respons. Det var ikke alle jeg fikk svar fra, men de som kontaktet meg tilbake var utelukkende positive og åpne til å komme med tips og ha en samtale.
Vi lærer at det kan være lite effektivt å bruke store mengder med tid på å finne en spesefikk person du føler kunne vært en god mentor. Du burde heller kontakte mange ulike personer og se hvor dette kan ta deg. Det var dette jeg bestemte meg for å gjøre. I meldingen skrev jeg kort om hvem jeg er, hvorfor jeg kontaktet dem og hva jeg lurte på. Dette fikk vi gode eksempler på hvordan vi skulle gjøre i modul 3 av kurset. (Who, why, what?).
Etter kun en dag hadde jeg fått en rekke ulike tilbakemeldinger og samtaler. Det var spesielt en av disse som skillet seg ut og vi snakkes sammen på meldinger en stund før han tilbydde seg å ta resten av samtalen i en zoom samtale. Dette takket jeg med glede ja til.
Før jeg skulle snakke han ville jeg forberede meg, som vi har lært i kurset. Slik at ikke han føler jeg sløser med tiden hans. Vi har lært at det er viktig å koordinere når samtalen skal ta sted og via hvilken kanalen, men ettersom det var han som tok initiativ var dette ikke noe jeg behøvde å tenke på. Annet enn at jeg måtte være fleksibel slik at jeg kunne samme tid som han. Ettersom det var jeg som hadde et ønske om å prate var det viktig at jeg var proaktiv, slik som vi har lært i kurset. Dermed var det jeg som satt om en zoom samtale og sendte han en invitasjon om avtalt tidspunkt.
Punkter til at invitasjonen skal se skikkelig ut.
Tydelig tittel, ettersom dette skal være i hans kalender.
Bør inneholde mitt og hans navn.
Tema. (hva samtalen skal handle om)
Institusjonen ( i mitt tilfelle, skolen jeg går på)
Dobbelsjekk dag og tidspunkt
Hvordan ha en samtale på «telefon»
Fase 1
Introduksjonen og start fasen, behøver som regel ikke store forberedelser. Det er viktig å introdusere deg selv på nytt, med navn og hvorfor du kontaktet dem. For å demonstrere de 5 nøkkel kvalitetene i starten av samtalen vil det være lurt å takke for tiden deres, i tillegg spørre dem hvordan de har det. Dette for å bringe ut kvaliteter som kan hjelpe til med å knytte bånd.
I modul 5, lærte vi om hvordan vi kunne bevege oss over inn i neste fase. Dette kan gjøres på to ulike måter, som jeg skal vise med eksempler.
Eksempel 1: På slutten av min introduksjon kan jeg f.eks. si «… og jeg gleder meg veldig til å lære mer om dine erfaringer innen …(bedriften eller området)».
Eksempel 2: Dette vil være en respons på noe lignende «Takk for introduksjonen, hvordan kan jeg hjelpe deg?» «Det hadde vært spennende å høre om veien du tok for å begynne med … (jobben deres)».
Fase 2
En mer detaljert introduksjon. I mitt tilfelle hadde jeg introdusert meg på meldinger tidligere, men det kan være greit å gjenta. Hvis det er første gangen man snakker sammen er det et par ting man kan gjøre for å være mer klar.
Det er viktig å holde informasjonen du gir relevant. 1. Hvem jeg er, og bakgrunnen min. 2. Mine ferdigheter og interesser. 3. Og hvordan min profesjonelle reise er, siden jeg er student er den kort, men det er ikke noe problem etter hva vi har lært i kurset. 4. Og sist men ikke minst, hva jeg vil oppnå med samtalen.
Fase 3
Fase 3, innebærer spørsmål og forespørsler rettet mot personen du snakker med. Her får du muligheten til å lære og få innspill eller svar på tingene du lurer på. Dette vil være en av de lenger fasene i samtalen. Denne delen av samtalen gikk i mitt tilfelle veldig bra. Jeg hadde en rekke med spørsmål skrevet ned som jeg gjerne ville spørre. Det kom veldig naturlig og jeg fikk svar på alt jeg lurte på.
Fase 4
Avslutte samtalen. Lignende som fase 1, behøves det heller ikke store forberedelser her. Det vil være viktig å takke for tiden deres og kommunisere at du er åpen for å holde kontakten videre. Dette vil vise at du har respekt for personen og det kan hjelpe til å bygge varende forhold.
Knytte et langvarende forhold
For å være en person en mentor har lyst til å holde kontakten med er den en rekke punkter du burde følge.
Gjør som mentoren rådgir deg
Vær til å stole på
Opptre ansvarlig
Opptre profesjonelt
Ta imot og gi konstruktiv kritikk
På slutten av min samtale, fikk jeg en åpen invitasjon om vi skulle treffes for å ta en øl en dag. Dette takket jeg ja til og vi satt møtet til førstkommende helg. Vi fikk en hyggelig samtale hvor vi ikke bare snakket profesjonelt om jobb, men også om andre temaer. Vi har den dag i dag fremdeles kontakt og jeg har fått et jobbtilbud om å jobbe med han denne sommeren, noe jeg gleder meg veldig til.
De siste årene har bruken av sosiale medier økt drastisk. De aller fleste har konstant tilgang på mediekanaler som f.eks. Instagram, Facebook og Snapchat. Influencer marketing er en markedsføringskanal som i kan brukes i disse digitale mediene. Konseptet baserer seg på bruken av mennesker som reklame, disse har ofte en stor følgerbase som de kan promotere produkter og tjenester til.
Hvorfor kan det funke?
Mange følger daglig med på sine favoritt influencere eller kjendiser. Dette kan være av grunner som at de er flinke i noe eller tar for seg temaer som vi interesserer oss for. Dermed vil det være aktuelt om slike personer promoterer et produkt. Over lenger tid har influenceren opparbeidet seg følgere som har jevne eller felles interesser. Følgerne har dermed over en lenger periode med tid fått et inntrykk av personen selv. Hvis inntrykket er positivt og man stoler på eller ser opp til personen vil det kunne være aktuelt for bedrifter og bruke dem som en promotør. F.eks. en flink idrettsutøver med en høy følgerbase vil være perfekt for å annonsere et nytt treningsprodukt eller kosttilskudd.
Risikoen ved influencer marketing
Det vil alltid være en viss risiko ved et første kjøp av et produkt. Kvalitet er kanskje ikke som forventet, eller andre problemer kan oppstå. Ettersom influencerne får betalt for å annonsere produkter, burde også kunden gjøre en vurdering om produktet er bra fordi influenceren syntes det selv, eller om de bare annonserer produktet for å få betalt. Derfor er det ekstra viktig å gjøre en vurdering av personen før du kjøper produktet. Det vil alltid være «gode» og «dårlige» influencere.
Jeg vil også understreke viktigheten av å være skeptisk til influencere som promoterer sine egne produkter. Det er nemlig ikke sikkert at produktet er like bra som annonsører fremstiller det. Dette ettersom en influencer får en viss mulighet til å kunne utnytte sin følgerbase for økonomisk vekst.
Kjøreplan
Selv om det er en influencer som skal stå for promoteringen av produktet er det viktig at bedriften eller produkt eier har en plan og strategi, på lik linje som andre markedsførings former. Det bør settes opp en tidsskjema som gir oversikt over hva som skal promoteres og når. Influenceren burde i tillegg få en liste som dekker en rekke punkter som forteller hvilket budskap eieren ønskes skal spres. Uten en slik plan kan man risikere at influenceren sprer feil budskap som din bedrift ikke ønsker at skal bli knyttet til produktet. God kommunikasjon og tydlige retningslinjer vil være essensielt for en vher form for markedsføring, inkludert influencer marketing.
Vurdering av influencer
Hvis en bedrift bestemmer seg for å implementere influencer marketing i deres markedsføringsstrategi mener jeg det bør gjøres et par vurderinger før valg av influencer.
Det første punktet er Troverdighet. Har personen har tidligere PR kriser eller andre negative omtaler i media. Er det noen som kan noe og fremmer lignende produkter og tanker? Hvor godt fremviser personen seg i sine egne kanaler?
Det andre punket er Følgerbase. Har influenceren en stor nok følgerbase til at det kan føre til nok antall salg i forhold til betalingen for tjenesten?
Det tredje punktet er Tidligere annonser. Hvis influenceren har promotert andre tjenester eller produktet tidligere vil det være lurt å sjekke hvordan dette ble gjort. Om personen var kreativ, velformulert og seriøs rundt produktet, er viktig. Det kan også være lurt å se om personen har promotert produkter innenfor samme kategori tidligere. Hvis influenceren har det kan det være en faktor som viser at deres følgerbase har interesse for kategorien bedriften befinner seg i.
Hva influencer marketing ikke er
Influencer marketing er ikke bare å finne en person med mange følgere som kan dele ditt innhold. Da kunne hvilken som helst kjendis vært en ambassadør for ditt produkt. Det handler om å finne en person som har bygget seg selv opp, som er type merkevare. Hvor kredibiliteten er høy og influenceren selv velger å ikke promotere produkter som ville vært dårlig for sitt eget omdømme.
Det er heller ikke en metode for å akkumulere et høyt antall salg på kort tid. En av de viktigste tingene med influencer marketing handler om å få produktet sitt vist til offentligheten. Hvis en markedsføringskampanje starter med et lavt antall salg betyr det ikke nødvendigvis at det har vært sløsing med resursser. Et eksempel på dette vil være red bull sin kampanje i deres tidligere stadier. Selskapet solgte svært lite i start fasen, men etter en kampanje hvor de plasserte tomme red bull kanner i offentligheten, steg salgene drastisk etter en kort periode. https://bettermarketing.pub/lessons-from-red-bulls-marketing-b8e44aeb2856
Dette fordi flere og flere ble kjent med merket, bare ved å se logoen og produktet i sitt daglige liv. Dette kan også være et mål med influencer marketing. Ved å skape et bilde av at produktet er populært, vil sannsynligheten for å få flere salg også øke.
Min konklusjon
Jeg vil konkludere med at influencer marketing er en markedsførings form som kan gi gode resultater, men kun om du har kontaktet riktig influencer for ditt produkt. Hvis du derimot har valgt feil influencer, f.eks. en fotball spiller til å promotere håndball sko, vil avkastningen mest sannsynlig være svært lav. Det er også en mulighet for bedrifter til å nå et stort nettverk knyttet direkte til din ønskede målgruppe. Selv om influencer marketing har hatt en stor økning de siste årene, betyr det ikke at du er garantert til å tjene penger. Som nevnt tidligere i innlegget forventes det på lik linje som andre strategier, at du planlegger nøye og har en skikkelig plan for hvilket inntrykk du ønsker å skape ved markedsføringen. Hvis du derimot velger feil influencer til å promotere produktet ditt vil du ikke bare fått lav avkastning på investeringen din, men du kan også risikere at din merkevare får et dårligere omdømme.
De siste årene har fokuset på bærekraft økt. Dette spesielt innenfor klesbransjen, som blir sett på en av verstingene. Nordmenn kjøper i snitt 63 nye klesplagg hvert eneste år. Flesteparten av disse kjøpene er på grunn av ønsker, isteden for nødvendighet. Det er ulike ting som kan gjøres for at disse kjøpene kan bli gjort med større fokus på bærekraft.
H&M
Etter store oppslag i medier om at H&M har overprodusert klær, har de gjort tiltak for å spare miljøet. Spesielt etter en hendelse hvor det kom frem at de brente klær de ikke fikk solgt. Dette resulterte i at de kom med en kolleksjon med navnet «conscious collection». Som gikk ut på at plaggene skulle bli produsert med minst 50% gjenbrukt materiale, ofte organisk bomull eller resirkulert polyester. Dette er et strålende initiativ av en kjede som produserer enorme mengder klær hver år. Selv om mange ser på dette som en form for å redde sitt eget rykte, eller mye negativ omtale, vil kolleksjonen kunne være med på å spare miljøet for store deler forurensing.
Zalando
Zalando er en av Europas største nettleverandører av klær. Mye av disse klærne er også svært billige, noe som gjør at mange velger å kjøpe fra siden deres. Selskaper har kommet med flere tiltak som skal være med på å redusere deres utslipp. Dette f.eks. å være karbonnøytrale når det kommer til alt av sendinger og returer av deres produkter. De har også produsenter som har egne kolleksjoner som er bærekraftig produsert. I tillegg til denne kan kunden velge å betale 5 kroner ekstra ved check-out, som vil være en klimakompensasjon.
Er bærekraft bærekraftig?
Kleskjeder som disse kommer med gode og viktige tiltak som er med på å redusere klimagass utslippene deres, men er det bærekraftig? Hvis du velger å kjøpe en genser fra en av Zalando sine bærekraftige operatører, eller en t-skjorte fra conscious kolleksjonen til H&M, betyr det ikke at du gjør noe godt for miljøet. Det betyr at du går for et bedre alternativ. Hvis vi skal ta nordmenn som eksempel vil det bety at kjøpet mest sannynlig ikke var en nødvendighet, men et ønske om noe nytt. Jeg vil konkludere med at tiltakene som blir gjort er svært gode, men det beste tiltaket av dem alle ville vært å kjøpe mindre klær, som hadde resultert i enda mindre utslipp.
Ved at en bedrift bestemmer seg for å bli mer bærekraftig vil det resultere i flere i ting. Ikke bare er det bra for kloden og miljøet, men i lengden kan det føre til bedre finansielle resultater.
Høy etterspørsel
Ettersom det har blitt mer fokus på grønne tiltak og miljøet, har forbrukerene begynt å bry seg mer om hvilke bedrifter de støtter. Det har dermed blitt en høyere forespørsel etter varer og tjenester som blir produsert og levert med bruk av bærekraftige metoder. I tillegg viser empirisk forsking at flere også villig til å betale mer penger for slike tjenester. Slike bedrifter får også høy sosial verdi, noe som er med på å øke antall salg.
Økt sparing
Ved å bruke f.eks. bruke fornybar energi, i formen av solceller, vil bedriften kunne spare penger siden effektiviteten og gjenbruken av energi er høy. Slike selskaper vil levere tjenester på lik linje som andre bedrifter, men forbrukeren vet at de støtter en bedrift som har implementert gode bærekraftige tiltak. Kunnskapen om at flere kunder foretrekker å støte slike bedrifter vil konkurransen også bli mindre. Ettersom det koster mer å anskaffe seg nye kunder enn å beholde de man allerede har, så har dette blitt et nytt salgspunkt som kan være med på å holde kundene lojale.
Et godt omdømme
Ved at en bedrift får god PR og et navn som kobles til noe positivt som bærekraft, skiller man seg ut i mengden. Kunder vil lettere kjøpe fra en bedrift som har et godt rykte, enn et som ikke har det men som leverer samme produkt eller tjeneste. Ved å legge frem hvordan en bedrift driver bærekraftige forretninger vil et slikt omdømme vokse med tiden. Forbruker atferden vil vise at dette kan resultere i en høyere omsetning og økt antall salg.
I dette innlegget skal jeg ta for meg hvordan teknologi kan være til hjelp for å gi rent drikkevann og gode sanitære forhold. Dette er FN sitt andre av 17 bærekraft mål. Disse 17 målene innebærer å hjelpe ulike grupper, f.eks. mennesker med nedsatte funksjons evner, kvinner som blir undertrykt og mennesker med religions minoritet. I dette blogginnlegget skal det riktig nok fokuseres på mål 6, rent vann og sanitære forhold.
De forente nasjoner
Et av FN sine hovedprinsipper for å bekjempe sult og fattigdom er «Leaving no one behind«. Dette omhanalder viktigheten av en felles utvikling. I den vestlige verden er det en kontinuelig fremgang som foregår, både med teknologi men også bedre levevilkår. Det er derimot deler av verdens som ligger store steg bak. Deres 17 mål setter fokus på hva som kan gjøres for at u-land og steder med mye fattigdom kan bli med på denne utviklingen. Dette er en stor oppgave som krever mye tid og jobb. Derfor vil det være effektivt og smart med teknologi som kan hjelpe til å løse problemet.
Hvorfor har noen det så mye bedre enn andre?
Skillet mellom mennesker bare øker og øker. Denne negative utviklingen kan skylder en rekke ting. Nedenfor vil jeg nevne et par av disse.
1. Dårlig tilgang på utdanning
Et stort problem i store deler av verden er tilgangen på utdanning og skole. Dette betyr riktig nok ikke at alle fattige mennesker ikke har utdanning, men fattigdom truer utdanning. Når noen lærer seg å lese og skrive øker dette muligheten til å skaffe seg en jobb. Det er riktig nok mange steder i verden det ikke er mange jobber tilgjengelig. En annen ting som kan forekomme ved utdanning vil være individer som får muligheten til å skape sine egne bedrifter eller jobber, som videre vil føre til en økt ansettelse blant offentligheten.
2. Krig og konflikter
Dessverre så er en av de største årsakene til sult, dårlig tilgang på vann, og fattigdom i dag, store og destruktive kriger og konflikter. Store grupper og eller land går til angrep på hverandre som ofte resulterer i at delene av samfunnet som ikke er innblandet, blir rammet. Infrastruktur ødelegges, og samfunn kollapser. Dette videre fører til sult og dehydrering, og sult holder mennesker sultene. Hva jeg mener med dette er at når noen går lange perioder uten mat vil man naturligvis miste energi og styrke. Immunforsvaret svekkes og sykdom forekommer hyppigere. Her har også FN et mål om at barn skal være godt ernært de første 1000 dagene etter fødsel. Dette fordi de første årene i et barns liv vil være essensielle for fremtidig god helse.
Ikke bare er sult et stort problem for mange, men også tilgangen på rent drikkevann. Her kan nanoteknologi være til stort hjelp. Nanoteknologi er teknologi på en atom skala. Dette kan brukes til å manipulere atomer og nesten bruke dem som små byggeklosser. Med dette har det blitt laget et filtreringssystem «nanofiltration mambranes». Dette renser vann for ulike skadelige stoffer som kan gjøre vannet skadelig å drikke. Bakterier, virus og kolloider filtreres helt ned til 0.001 mikroner i størrelse. I tillegg skal dette filteret være svært slitesterkt og kunne operere under harde forhold.
Dette er et eksempel på hva nanoteknologi kan få til og hvor viktig dette teknologien kan være. Jeg vil konkludere med at videre utvikling av denne manipulasjonen av atomer og molekyler kan føre til revolusjonerende resultater.