De siste årene har bruken av sosiale medier økt drastisk. De aller fleste har konstant tilgang på mediekanaler som f.eks. Instagram, Facebook og Snapchat. Influencer marketing er en markedsføringskanal som i kan brukes i disse digitale mediene. Konseptet baserer seg på bruken av mennesker som reklame, disse har ofte en stor følgerbase som de kan promotere produkter og tjenester til.
Hvorfor kan det funke?
Mange følger daglig med på sine favoritt influencere eller kjendiser. Dette kan være av grunner som at de er flinke i noe eller tar for seg temaer som vi interesserer oss for. Dermed vil det være aktuelt om slike personer promoterer et produkt. Over lenger tid har influenceren opparbeidet seg følgere som har jevne eller felles interesser. Følgerne har dermed over en lenger periode med tid fått et inntrykk av personen selv. Hvis inntrykket er positivt og man stoler på eller ser opp til personen vil det kunne være aktuelt for bedrifter og bruke dem som en promotør. F.eks. en flink idrettsutøver med en høy følgerbase vil være perfekt for å annonsere et nytt treningsprodukt eller kosttilskudd.
Risikoen ved influencer marketing
Det vil alltid være en viss risiko ved et første kjøp av et produkt. Kvalitet er kanskje ikke som forventet, eller andre problemer kan oppstå. Ettersom influencerne får betalt for å annonsere produkter, burde også kunden gjøre en vurdering om produktet er bra fordi influenceren syntes det selv, eller om de bare annonserer produktet for å få betalt. Derfor er det ekstra viktig å gjøre en vurdering av personen før du kjøper produktet. Det vil alltid være «gode» og «dårlige» influencere.
Jeg vil også understreke viktigheten av å være skeptisk til influencere som promoterer sine egne produkter. Det er nemlig ikke sikkert at produktet er like bra som annonsører fremstiller det. Dette ettersom en influencer får en viss mulighet til å kunne utnytte sin følgerbase for økonomisk vekst.
Kjøreplan
Selv om det er en influencer som skal stå for promoteringen av produktet er det viktig at bedriften eller produkt eier har en plan og strategi, på lik linje som andre markedsførings former. Det bør settes opp en tidsskjema som gir oversikt over hva som skal promoteres og når. Influenceren burde i tillegg få en liste som dekker en rekke punkter som forteller hvilket budskap eieren ønskes skal spres. Uten en slik plan kan man risikere at influenceren sprer feil budskap som din bedrift ikke ønsker at skal bli knyttet til produktet. God kommunikasjon og tydlige retningslinjer vil være essensielt for en vher form for markedsføring, inkludert influencer marketing.
Vurdering av influencer
Hvis en bedrift bestemmer seg for å implementere influencer marketing i deres markedsføringsstrategi mener jeg det bør gjøres et par vurderinger før valg av influencer.
Det første punktet er Troverdighet. Har personen har tidligere PR kriser eller andre negative omtaler i media. Er det noen som kan noe og fremmer lignende produkter og tanker? Hvor godt fremviser personen seg i sine egne kanaler?
Det andre punket er Følgerbase. Har influenceren en stor nok følgerbase til at det kan føre til nok antall salg i forhold til betalingen for tjenesten?
Det tredje punktet er Tidligere annonser. Hvis influenceren har promotert andre tjenester eller produktet tidligere vil det være lurt å sjekke hvordan dette ble gjort. Om personen var kreativ, velformulert og seriøs rundt produktet, er viktig. Det kan også være lurt å se om personen har promotert produkter innenfor samme kategori tidligere. Hvis influenceren har det kan det være en faktor som viser at deres følgerbase har interesse for kategorien bedriften befinner seg i.
Hva influencer marketing ikke er
Influencer marketing er ikke bare å finne en person med mange følgere som kan dele ditt innhold. Da kunne hvilken som helst kjendis vært en ambassadør for ditt produkt. Det handler om å finne en person som har bygget seg selv opp, som er type merkevare. Hvor kredibiliteten er høy og influenceren selv velger å ikke promotere produkter som ville vært dårlig for sitt eget omdømme.
Det er heller ikke en metode for å akkumulere et høyt antall salg på kort tid. En av de viktigste tingene med influencer marketing handler om å få produktet sitt vist til offentligheten. Hvis en markedsføringskampanje starter med et lavt antall salg betyr det ikke nødvendigvis at det har vært sløsing med resursser. Et eksempel på dette vil være red bull sin kampanje i deres tidligere stadier. Selskapet solgte svært lite i start fasen, men etter en kampanje hvor de plasserte tomme red bull kanner i offentligheten, steg salgene drastisk etter en kort periode. https://bettermarketing.pub/lessons-from-red-bulls-marketing-b8e44aeb2856
Dette fordi flere og flere ble kjent med merket, bare ved å se logoen og produktet i sitt daglige liv. Dette kan også være et mål med influencer marketing. Ved å skape et bilde av at produktet er populært, vil sannsynligheten for å få flere salg også øke.
Min konklusjon
Jeg vil konkludere med at influencer marketing er en markedsførings form som kan gi gode resultater, men kun om du har kontaktet riktig influencer for ditt produkt. Hvis du derimot har valgt feil influencer, f.eks. en fotball spiller til å promotere håndball sko, vil avkastningen mest sannsynlig være svært lav. Det er også en mulighet for bedrifter til å nå et stort nettverk knyttet direkte til din ønskede målgruppe. Selv om influencer marketing har hatt en stor økning de siste årene, betyr det ikke at du er garantert til å tjene penger. Som nevnt tidligere i innlegget forventes det på lik linje som andre strategier, at du planlegger nøye og har en skikkelig plan for hvilket inntrykk du ønsker å skape ved markedsføringen. Hvis du derimot velger feil influencer til å promotere produktet ditt vil du ikke bare fått lav avkastning på investeringen din, men du kan også risikere at din merkevare får et dårligere omdømme.
-Petter
referanser:
1 https://unitedinfluencers.no/hva-er-influencer-marketing/
2 https://cdn2.hubspot.net/hubfs/436498/E-boker/Influencer%20Marketing.pdf?__hssc=
3 https://bettermarketing.pub/lessons-from-red-bulls-marketing-b8e44aeb2856
4 https://bettermarketing.pub/lessons-from-red-bulls-marketing-b8e44aeb2856